Praha, 21. června 2012
Vážený pane premiére, vážený pane ministře,
obracíme se na vás v souvislosti se schválením Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2013.
V rozporu s aktuálními Prioritami a postupy vlády při prosazování
rovných příležitostí pro ženy a muže totiž oblasti nijak nezohledňují
průřezové téma genderové rovnosti.
Vláda se ve svých prioritách zavazuje „zohledňovat v relevantních
dotačních programech téma rovných příležitostí žen a mužů“ (bod 2.),
„zapracovávat hledisko rovnosti žen a mužů do projektů a plánů
s významnými vlivy na životní prostředí a dopravní infrastrukturu“ (bod
9.). Dále pak podporovat pracovní uplatnění žen včetně podpory rozvoje
dostupnosti péče služeb o děti a dalších sociálních služeb (bod 5.) a
přijímat opatření k odstraňování a prevenci násilí založeného na
pohlaví, domácího násilí a obchodování s lidmi včetně řešení a prevence
rizikových situací v životě žen-migrantek. Ve všech těchto
oblastech sehrává činnost nestátních neziskových organizací (včetně 22
organizací sdružených v České ženské lobby) zásadní roli.
Přesto není genderová rovnost mezi hlavní oblasti státní dotační politiky zahrnuta ani zohledněna v rámci jednotlivých oblastí.
Neobjevuje se ani v ostatních nezařazených oblastech, kde jsou některé
programy a aktivity specifikovány velmi podrobně – např. program
Ministerstva zemědělství zaměřený na podporu rozvoje jezdeckého sportu,
péče o koně a hypoterapie, v rámci kterého je podporována mimo jiné
„přirozená komunikace s koňmi“. Relevantní je z hlediska rovnosti žen a
mužů oblast 4 – Sociální služby, kam spadá dotační program Ministerstva
práce a sociálních věcí s názvem „Dotační řízení MPSV pro rok 2012
v oblasti poskytování sociálních služeb“. Dále pak oblast 14 – Rodinná
politika, kam spadají i Programy na podporu rodiny, které však genderové
hledisko v podporovaných aktivitách nezohledňují.
Velmi okrajově se tématu genderové rovnosti dotýká oblast 3 – Životní
prostředí a udržitelný rozvoj, nejde však o zohlednění hlediska rovnosti
žen a mužů, ale pouze o zahrnutí rodin s dětmi do cílových skupin. Dále
pak oblast 5 – Zahraniční aktivity, kam je do Programu transformační
spolupráce zahrnuta i oblast lidských práv a podpora demokracie, o
genderové rovnosti ale explicitně nehovoří. Z genderového hlediska je
relevantní i oblast 8 – Péče i zdraví a zdravotní prevence, v níž
Ministerstvo pro místní rozvoj podporuje správnou aplikaci bezbariérové
vyhlášky, ovšem s cílem podpořit osoby s omezenou schopností pohybu nebo
orientace, o rodičích s malými dětmi (pro
které je program také relevantní) již nehovoří. Ve stejném programu je
pak zahrnuto i násilí na dětech se zaměřením na sexuální zneužívání a
prevence domácího násilí, násilí založené na pohlaví však již do
podporovaných aktivit zahrnuto není.
K prosazování genderové rovnosti se vláda zavazuje ve svých Prioritách a
postupech při prosazování rovných příležitostí žen a mužů. Dále bychom
rádi upozornili, že podpora rovnosti žen a mužů (zejména v oblasti trhu práce) je nezbytná při zvyšování konkurenceschopnosti České republiky, na což poukazuje i Národní ekonomická rada vlády v dokumentu Rámec strategie konkurenceschopnosti , analýza společnosti McKinsey&Company Využití plného potenciálu žen v české ekonomice a částečně i vládní Národní plán reforem pro rok 2012. O důležitosti prosazování genderové rovnosti pro ekonomiku hovoří i zpráva OECD Gender Equality in Education, Employment and Entrepreneurship: Final Report to the MCM 2012.
Chtěli bychom vás proto požádat o zdůvodnění, proč není genderová rovnost zahrnuta do Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči nestátním neziskovým organizacím pro rok 2013, a dále o informaci zda (případně jak) bude toto téma zohledněno v rámci dotačních programů jednotlivých resortů.
S pozdravem,