Institucionální
Institucionální
Způsob nominací na kandidátní listiny
V ideálním případě by o nominaci na volitelné místo kandidátní listiny měly rozhodnout schopnosti a předchozí práce kandidáta či kandidátky. Politické strany, které sestavují kandidátní listiny, se tváří zdánlivě „objektivně“, pohlaví kandidátů a kandidátek prý „neřeší“. Výsledkem je, že ženy nejčastěji kandidují z 21. místa kandidátní listiny, zatímco muži v první pětici. Jak je to možné? Jsou české ženy méně schopné, než jejich mužští kolegové? Podíváme-li se na jejich vzdělání, ženy již dnes tvoří většinu absolventů a absolventek vysokých škol. Není pravdou, že o politiku nemají zájem - jak podle výzkumů veřejného mínění, tak podle jejich občanské angažovanosti je zájem žen a mužů o politiku srovnatelný.
V čem je tedy zakopaný pes? V praxi bohužel nerozhoduje pouze zájem, kvalifikace či předchozí zkušenosti. Často rozhodují spíše známosti, kdo s kým chodí na golf, na pivo či do sauny, ale i na tom, kdo dokáže sehnat straně vlivné sponzory. Ženy jsou z těchto „pánských klubů“ většinou vyloučeny. I ve vedení stran, které má na sestavování kandidátek zásadní vliv, jsou muži opět v drtivé většině. Při výběru osob na kandidátní listinu přitom nemusí jít a priori o zlý úmysl, je celkem logické, že muži v politickém světě znají spíše další muže a těm pak i více důvěřují.
Chybějící opatření na podporu žen
Příklady ze zahraničí ukazují, že ženy mají šanci se ve větší míře prosadit pouze tehdy, jsou-li v tomto úsilí aktivně podporovány. Nejefektivnějším a nejlevnějším způsobem, jak zvýšit zastoupení žen v politice, jsou kvóty. Všechny evropské země, které zavedly legislativní kvóty, jsou na tom se zastoupením žen lépe než Česká republika: Belgie 41,3 %, Španělsko 39,7 %, Slovinsko 33,3 %, Francie 26,2 %, Polsko 24,3 %. Všechny země, které mají zastoupení žen alespoň 30 %, některý typ genderových kvót uplatňují. Ani u nás se bez tohoto opatření zastoupení žen a mužů nevyrovná (více o kvótách zde).
Kvóty také nemohou fungovat samy o sobě, musí je doprovázet další opatření, která účast žen podpoří (aktivní cílené oslovování žen do členské základy, mentoringové a vzdělávací programy, slaďovací opatření uvnitř stran atd.). Kvóty však fungují jako impuls pro politické strany, aby začaly ženy aktivně oslovovat a podporovat.