Přínosy, vývoj, předpoklady
Gender mainstreaming je zohledňování rozdílného dopadu na ženy a muže v plánování, provádění nebo hodnocení činnosti. Pokud se při rozhodování a plánování uplatňuje pouze prespektiva mužů, je to jako dívat se na svět s jedním okem zavřeným.
Je strategickým přístupem, který zavazuje státy, instituce, organizace a firmy k zohledňování genderové perspektivy při přijímání všech důležitých politických a ekonomických rozhodnutí, zejména strategického významu (např. plánování politiky zaměstnanosti, sestavování rozpočtu, přípravě legislativy apod.)
..více
Gender mainstreaming se za posledních 30 let stal globální strategií politiky rovnosti žen a mužů – své členské země k přijetí této strategie zavazuje EU a OSN. Za vysoce koncepční a transparentní nástroj je gender mainstreaming považován při plánování rozvoje západoevropských metropolí, měst a obcí.
Gender mainstreaming není cílovým stavem, je prostředkem k dosažení genderové rovnosti. Moderní pojetí tohoto přístupu se přitom neomezuje pouze dvě skupiny - ženy a muže – ale zabývá se rozdíly uvnitř těchto skupin – analyzuje skupiny žen a mužů podle věku, národnosti, apod.). Díky tomu nabízí zjištění potřeb celé populace a jejich reflektování v procesu rozhodování a plánování.
Hlavní přínosy přijetí strategie gender mainstreaming
- umožňuje identifikovat skryté nerovnosti vedoucí k sociálním, ekonomickým a jiným problémům
- nabízí řešení celospolečenských problémů (jako např. stárnutí populace).
- poskytuje objektivní základ pro rozhodování
- je srozumitelným a koncepčním nástrojem
- vede k nastavení dlouhodobých a udržitelných politik a strategií
- nastavuje podmínky pro transparentní a efektivní využívání zdrojů (finančních i lidských)
Vývoj gender mainstreamingu
Počátky gender mainstreamingu sahají do 80. let. Začalo se totiž ukazovat, že dosavadní strategie zaměřující se pouze na podporu žen nevedou k rovnosti žen a mužů. Klíčovým se tak stal zejména posun k tomu, že snaha o uplatňování principu rovnosti nevyžaduje pouze zavádění dílčích opatření na pomoc ženám, ale důsledné zapracování těchto opatření do všech politik. Požadavek integrace cíle genderové rovnosti do všech oblastí rozhodování se postupně stalo jednou z hlavních strategií EU, OSN, mnoha mezinárodních organizací, zemí a měst světa.
..více
Nejdůležitější události
1985 - 3. Konference OSN o ženách – Nairobi
1994 - Vznik Řídící výbor Rady Evropy pro rovnost žen a mužů
- Rada Evropy deklaruje rovné příležitosti jako hlavní cíl EU
1995 - 4. konference OSN o ženách – Peking
- strategie Gender mainstreamingu schválena Akční platformou a její cíle se staly součásti Pekingské deklarace
- Evropská komise – založení pracovní skupiny Gender mainstreamingu napříč Generálními ředitelstvími
- jmenování skupiny specialistů na gender mainstreaming
1996 - IV. akční program pro prosazování rovnosti příležitostí mužů a žen (1996 – 2000)
- první z akčních plánů, který se zaměřuje na princip mainstreamingu, tedy systematickou integraci rovných příležitostí a principu rovnosti do všech politik, programů a projektů
- vydání historicky první Zprávy o rovnosti žen a mužů v EU
1998
- Rada Evropy vydává definici strategie „gender mainstreaming“
- Evropská komise publikuje první výzkumnou zprávu o Gender mainstreamingu
1999 - Amsterodamská smlouva vstupuje platnost
2006 - Zpráva o rovnosti mezi ženami a muži v EU
2007 - Vznik Evropského institutu genderové rovnosti
2010 - Vznik Evropského institutu pro genderovou rovnost
Předpoklady
Základním předpokladem úspěšné implementace gender mainstreamingu je to, že genderová rovnost se stane součástí všech politik. Cílem není genderovou rovnost vyčlenit jako samostatnou a izolovanou činnost, ale do procesu prosazování genderové rovnosti zahrnout více aktérů.
..více
Základní předpoklady gender mainstreamingu:
- používání genderově citlivého jazyka
- dostupnost genderově disegragovaných dat a jejich správná analýza
- rovný přístup ke službám, zdrojům
- rovnost zastoupení žen a mužů v rozhodování
- hodnocení genderové dopady jako součást hodnocení
- dborné konzultace, školení v genderové problematice
- genderová rovnost reflektována ve všech fázích plánování/rozhodování
- ženy a muži viditelní všech politických dokumentech na všech úrovních
Faktory určující míru úspěchu gender mainstreamingu:
- přijetí/záštita politickým vedením
- podpora procesu na všech úrovních a alokace finančních prostředků
- participace znevýhodněných skupin na procesu plánování – přípravě politik – rozdělování zdrojů
Nástroje
Gender mainstreaming se jako strategie prosazování genderové rovnosti uplatňuje ve všech oblastech strategického rozhodování a ve všech jeho fázích. Mezi nejčastěji využívané nástroje gender mainstreamingu patří: