Jak je na tom Česká republika ve srovnání s okolními státy? Liší se například od sousedního katolického Polska? Na tyto otázky hledal odpověď tým neziskových organizací Fórum 50 % (ČR), slovenská Demokrácia v strednej Európe, Maďarská ženská lobby, polský Kongres žen. Ve svém výzkumu se zaměřil na porovnání situace ve všech čtyřech státech.
Výsledek není ani pro jeden z nich nijak pozitivní. Ženy jsou v řízení médií zastoupeny jen zřídka – např. v ČR tvoří pouhých 20 procent. Čím jsou jednotlivá média nebo témata společensky závažnější, tím méně žen se na jejich tvorbě podílí.
![](https://padesatprocent.cz/aaa/img.php?src=/img_upload/b5b02e9b10a63182fd33966655afbe4e/grat_tistene.png)
„Na tom, jaká mediální sdělení budou formovat náš světonázor, by se měli podílet rovným dílem jak muži, tak ženy. Neméně podstatné ale je také to, jaká témata budou náplní zpravodajství a jak v nich budou lidé zobrazováni,“ komentuje situaci ředitelka Fóra 50 % Jana Smiggels Kavková.
Příklad by si česká média mohla vzít ze sousedního Slovenska, kde jsou ženy ve vedení médií zastoupeny až 40 procenty. Naopak Polsko s 18 procenty za ČR mírně zaostává.
![](https://padesatprocent.cz/aaa/img.php?src=/img_upload/b5b02e9b10a63182fd33966655afbe4e/graf.jpg)
Zarážející je velmi nízké zastoupení žen ve veřejnoprávních televizích a rádiích. Ženy se podílejí na vedení veřejnoprávních médií v ČR jen 13 procenty, v Polsku 17 procenty a přibližně třetinu tvoří ve vedení maďarských a slovenských médií veřejné služby.
![](https://padesatprocent.cz/aaa/img.php?src=/img_upload/b5b02e9b10a63182fd33966655afbe4e/graf_verejna_media.png)
V čele velkých českých deníků najdeme pouze jedinou šéfredaktorku (Terezu Zavadilovou v deníku E15), v Maďarsku vedou deníky dokonce výhradně muži. Ve srovnání zemí V4 se opět zcela vymyká Slovensko, které má ve vedení velkých deníků celých 45 procent žen.
V ČR jsou ženy lépe zastoupeny ve vedení online zpravodajských portálů, kde tvoří 25 procentní podíl. Otázce nízkého zastoupení žen v médiích se proto věnoval i druhý ročník českého Kongresu žen , který se konal letos v červnu v Praze. Jedním z jeho výstupů je rovněž desatero doporučení pro zlepšení současného stavu.
![](https://padesatprocent.cz/aaa/img.php?src=/img_upload/b5b02e9b10a63182fd33966655afbe4e/graf_internet.png)
„Média by měla dávat prostor otázkám, které jsou důležité pro ženy i pro muže a měla by odrážet perspektivy obou pohlaví. Pokud se k určitým tématům v médiích systematicky vyjadřují jenom muži, znamená to, že názor žen není hodnotný?“ zamýšlí se Jana Smiggels Kavková.
![](https://padesatprocent.cz/aaa/img.php?src=/img_upload/b5b02e9b10a63182fd33966655afbe4e/graf_hoste.png)
Článek vznikl v rámci projektu Vzdělávání v oblasti příčin a následků genderové (ne)rovnosti ve střední Evropě, financovaného Evropskou unií.
Původní článek s analýzou všech zemí V4 najdete v anglickém jazyce zde.