Fórum 50 % vyhlašuje v rámci projektu „Dámy mají přednost“ financovaného Nadací Open society Fund Praha soutěž o 15 000,- Kč, které se rozdělí mezi tři nejlepší videospoty s tematikou nevyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice. Spotem, který budeme šířit zejména po sociálních sítích, chceme reagovat na nedostatečné zastoupení žen v české politice (muži stále tvoří zhruba 80 % volených zástupců), neprůhlednost nominačních procesů na kandidátní listiny i do stranických orgánů, na bariéry, jimž političky (zejména ve větších stranách čelí) a na obtížnost prosadit se.
Proč soutěž vyhlašujeme?
Zastoupení žen v české politice je dlouhodobě nízké. Veřejnost, média i samotné politické strany o nedostatku žen hovoří jako o problému, stále se však neděje nic, co by vedlo k řešení této nepříznivé situace. Je ale schopných žen, které chtějí působit v politice, skutečně tak málo? Proč je v členských základnách politických stran 30 – 50 % žen, ale na kandidátních listinách jen něco přes 20 %? Jakým způsobem se vlastně sestavují kandidátní listiny a proč jsou ženy ve své většině až na nevolitelných místech?
Jaký spot lze do soutěže přihlásit?
Spot by měl především vyvolat větší a širší diskusi o tomto tématu, a oslovit tak veřejnost, média i politické strany. Jestli chcete - stejně jako my - v politice 50 % mužů, volte ženy a zapojte se do naší soutěže, ať o tom dáte vědět i ostatním!
Spot tedy může upozorňovat na:
- nevyrovnané zastoupení žen a mužů v české politice obecně
- možnost podpory žen ve volbách (např. preferenční hlasy),
Spoty přispějí k veřejné diskusi o stavu české demokracie jako celku. Mohou být animované, hrané či dokumentární, mluvené nebo tiché, konformní či kontroverzní. Měly by být vtipné, relativně krátké, mířící na širokou veřejnost, šiřitelné mediálním prostorem.
Termín dodání: 30. 7. 2012
Délka spotu:
- spoty upozorňující na nevyrovnané zastoupení žen a mužů – délka do 20 vteřin (kvůli možnosti vysílání v rámci sociální reklamy na ČT)
- spoty upozorňující na možnost podpory žen ve volbách (např. pomocí preferenčních hlasů) – délka do 10 minut (kvůli YouTube)
Cena: mezi autory/autorky tří nejlepších spotů bude rozděleno 15.000 Kč.
Vítězné spoty z předchozí soutěže jsou k vidění na YouTube.
Zdůvodnění zadání:
V současnosti má Poslanecká sněmovna 22% zastoupení žen, což Českou republiku staví na 56. místo na světě v počtu žen v parlamentu. V Senátu je žen 18,5 %, v krajských a místních zastupitelstvech 17-26 % podle velikosti obce (s pravidlem, že čím větší obec/město, tím méně žen).V Evropském parlamentu má ČR 4 ženy, což ji staví na předposlední místo před Maltu, kterou nezastupuje ani jedna žena. Příčin tohoto stavu je samozřejmě více, od nízké úrovně politické kultury, přes korupci, až po nízké sebevědomí žen, které si o rozhodovací pozice neřeknou. Je však popsáno také mnoho mechanismů a dlouhodobé zkušenosti z české politiky je potvrzují, jimiž jsou ženy ve své většině znevýhodňovány, odsouvány na vedlejší kolej, nezastoupeny na politickém rozhodování. Tyto mechanismy zahrnují netransparentnost pravidel pro sestavování kandidátních listin, existenci tzv. pánských klubů, kdy se skutečná politická rozhodnutí dělají v saunách a na golfových turnajích, pozdní hodiny jednání Poslanecké sněmovny či zastupitelstev atd.
To vše má své důsledky v praktické politice nejen jednotlivých politických stran, ale také vůči veřejnosti jako celku. Jelikož se ženy nepodílejí na rozhodování, nejen proto, že by nechtěly, ale také proto, že je jim v tom do jisté míry bráněno, nejsou jejich zkušenosti a perspektivy v politických rozhodnutích dostatečně zohledněny. Klasický, ale stále platný příklad je ten, že zastupitelstvo rozhodně přidělit fotbalovému klubu dotaci v řádu několika desítek milionů korun a na podporu dalších aktivit v obci (např. na podporu školek) už nezbudou téměř žádné peníze (což vyplývá z analýz rozpočtů). Nevyrovnané zastoupení žen a mužů v české politice je zásadním nedostatkem české demokracie.