Podle informací zveřejněných v MF Dnes se vláda chystá investovat 5 miliónů korun do mediální kampaně, která by měla podpořit rovná práva žen a mužů. Návrh inicioval ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach a předsedkyně Rady vlády pro rovné příležitosti Anna Čurdová, ale nejprve jej ještě musí vláda schválit. Tato iniciativa je pochopitelně chvályhodná, bohužel však poměrně nešťastná z hlediska načasování. Většina politických stran už totiž sestavila své kandidátky do nadcházejících parlamentních voleb (s výjimkou KSČM, US-DEU, Zelených a SNK-ED), na kterých je už tradičně zastoupení žen na volitelných pozicích velmi nízké, v případě sociálních demokratů dokonce ženských kandidátek oproti minulým volbám ubylo. Ani masivní mediální kampaň už proto nemá šanci budoucí složení parlamentu příliš ovlivnit. Poslední šancí tedy zůstává možnost využití preferenčních hlasů pro ženské kandidátky.
Pokud by vláda chtěla projevit skutečný zájem o zvýšení počtu žen v rozhodovacích pozicích, měla kampaň iniciovat mnohem dříve a politici by se v první řadě měli zasadit o výrazné změny v rámci svých vlastních stran. Skutečná ochota dát političkám šanci, kterou si dozajista zaslouží, tak zatím našim politickým špičkám zjevně chybí. Celá akce se proto jeví jako typická snaha o to, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Politici sice nadále odmítají umístit ženy na důstojných pozicích na kandidátkách, ale chystají se utratit 5 miliónů za mediální kampaň.
Na druhou stranu je třeba poznamenat, že podobnou aktivitu iniciovala vláda na Islandu, a její snaha přinesla slušné výsledky. Jednalo se o mediální kampaň, ve které účinkovali nejvyšší představitelé země včetně tehdejšího premiéra. Velkým plusem byla rovněž vtipná forma prezentace. Na jednom ze snímků si například premiér navléká na ruku silonové punčocháče a ve tváři má velmi překvapený a zaujatý výraz. Titulek ke snímku zní: „Některé zkušenosti jsou mimo meze našeho chápání.“ V období, kdy kampaň probíhala, se podíl žen v parlamentu zvýšil o několik procent. Je ovšem nutno poznamenat, že popisovaná kampaň nebyla jedinou probíhající aktivitou.
Autorka: Jana Smiggels Kavková, Fórum 50 %, 17.5.2006