Mgr. Soňa Marková (KSČM)
Jaký je Váš názor na současné zastoupení žen a mužů v české politice (v průměru 20 % žen, 80 % mužů)? V čem spatřujete příčiny nevyváženého zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích?
Současné zastoupení žen v české politice a v rozhodovacích pozicích obecně považuji za naprosto nedostatečné. Příčin tohoto stavu je samozřejmě mnoho. Jsou to především stereotypy v hlavách mužů i žen. I když jsou ženy stejně vzdělané a schopné jako muži, přesto jsou většinou méně sebevědomé, pokud jde o ucházení se o vedoucí místo nebo vyšší mzdu. Ženy také cítí větší zodpovědnost za péči o děti a své rodiče. To se pro ně stává následně „přítěží“ u zaměstnavatelů nebo i funkcionářů jednotlivých politických subjektů, které sestavují a schvalují kandidátní listiny pro nejrůznější typy voleb. Ženy nemají čas ani chuť trávit dlouhé hodiny schůzováním ve večerních hodinách a tak si „kluci, co spolu mluví“ domluví většinově mužskou podobu kandidátky. Tento postup je umožněn tím, že ve většině politických stran neexistují závazná pravidla pro sestavování kandidátních listin tak, aby byly ženy umístěny na volitelných místech rovnoprávně s muži. Za velký problém považuji také fakt, že ženy, které již určitého postavení dosáhnou, nejsou příliš ochotné pomoci těm ostatním.
Jaký je Váš názor na zavádění kvót stanovujících, že jednoho pohlaví nesmí být na kandidátních listinách či v orgánech strany zastoupeno méně než ve stanoveném poměru?
Já osobně dlouhodobě podporuji všechna opatření ve prospěch vyššího zastoupení žen v rozhodovacích procesech, včetně tzv.kvót.
Pokud nepodporujete genderové kvóty, jaké jsou podle Vás jiné cesty, jak zastoupení že n a mužů v politice vyrovnat? Navrhoval/a byste nějaká opatření?
Genderové kvóty podporuji a k tomu považuji za nezbytné, aby stát věnoval více pozornosti podpoře zajištění kvalitních a finančně dostupných služeb pro rodiče, především jeslí, mateřských školek a mimoškolních aktivit. Důležitá je také podpora zavádění částečných, flexibilních, sdílených úvazků a práce z domova. Stát, konkrétně ministerstvo školství, by měl zařadit výchovu k vyrovnanému zastoupení žen a mužů do vzdělávacích plánů pedagogických fakult a školních osnov všech stupňů škol. Je nutné též podporovat potírání dehonestujících a sexistických vystoupení i reklam v médiích.